onsdag 25. august 2010

"Giv din krop mad den forstår og elsker"


Boka har endelig kommet! Umahro skriver bl.a. "du lever kun en gang. Så hvorfor nøjes med o.k. mad?" Enig. Videre: "det, du putter i din mund- som er et intimt og personlig sted- skal da være af den ypperste kvalitet. Det skal mere end smage godt, det skal mere end mætte dig, det skal mere end blot være "ikke-usundt". Kan ikke si meg uenig i det heller.


Jeg har nå tre av hans bøker. Og det er bare noe spesielt med dem altså. Ideene, enkelheten, språket, bildene, ujålete design. Hver oppskrift forteller hvor "let det er", og de har alle "et fif"; en twist, forslag til alternative ingredienser og fakta.

Denne tenkte jeg å prøve først; sitronmarinert torsk, rødløk og pærer. Enkel mat for en liten enkel familie. Hovedprinsippene i boka bør jo nevnes:
  • ikke tilsatt sukker, fremhev matens egen sødme med krydderier (det er magisk sant!)
  • Fullkorn i stedet for tomme karbohydrater
  • "Lækkerier" uten sukker, smør og fløte
Og kanskje viktigst av alt:
  • Optimal utnyttelse av tiden i kjøkkenet så du får tid til deg selv og din familie uten å gå på kompromiss med kvalitet og sunnhet.
Jeg gleder meg til fortsettelsen på Køkkenrevolutionen her i huset.
Les mer om kjøkkenkjekkasen på www.umahro.dk.
Jeg kjøpte boka her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar